היתרונות הבריאותיים של פעילות גופנית

אפר 12, 2013   //   על ידי: טבע-נכון   //   תזונה  //  סגור לתגובות על היתרונות הבריאותיים של פעילות גופנית

Leisure

אחד הדברים החשובים ביותר לבריאותנו היא הפעילות הגופנית. אם בעבר חשבו תמיד שפעילות גופנית מיועדת אך ורק לאתלטים/יות והספורטאים/יות המקצוענים, היום כבר ברור לכולנו כי הגוף נועד לתנועה, ויש חשיבות עליונה גם לגוף וגם לנפש.

צללית אשה מתעמלת

הפעילות הגופנית אמורה להיות חלק בלתי נפרד מהשגרה ועלינו לשלב אותה באורח חיינו. כמובן שרצוי למצוא פעילות שהיא גם מהנה עבורנו כך שתהיה לנו מוטיבציה להתמיד בה. אפשר לצעוד לעבודה, לשחק בחוץ עם הילדים, לעבוד בגינה, לרקוד, להתמתח, לנקות את הבית, לרוץ, לעשות אהבה. המטרה היא בסופו של דבר, שהפעילות הגופנית תהיה עבורנו דרך חיים, תהווה דוגמא אישית לילדינו, תעביר להם  את אהבת הספורט – משהו יום יומי, ממש כמו לאכול פירות וירקות. ממש כמו לצחצח שיניים כל בוקר, כי זה חשוב.
הפעילות הגופנית משפרת את מערכות הלב ומפתחת את מערכת הנשימה. היא תורמת להורדה בלחץ הדם, משפרת את תפקודי העיכול ומסייעת לנו לשמור על משקל תקין. הליכה של חצי שעה שלוש פעמים בשבוע למשל, מקטינה את הסיכון לשבץ, סכרת מסוג 2 וסרטן השד ומקלה על כאבים כרוניים.

אז איפה מתחילים?

sport2לפעמים  כשאנו אומרים "היום אני אתחיל לעשות ספורט", לא משנה כמה נתכוון לזה, עדיין מאוד קשה למצוא את הזמן, את האנרגיה, את מתקני האימונים וכמובן השאלה – מי ידאג לילדים? גם המחשבה של התחייבות לאורך זמן קשה ומבהילה. לכן מומלץ לאמץ את הפעילות כחלק מאורח החיים שלנו וכך גם להתייחס אליה. היא לא תהווה בעבורנו "ספורט" או "כושר"  אלא "הפעלה של הגוף" או "תנועה". לדוגמה קפיצה בטרמפולינה עם הילדים ביחד, או משהו אחר שאפשר לעשות גם בבית. ככה יהיה לנו קל להתמיד וזה יראה טבעי וברור מאליו.
גם פעילויות פשוטות הן משמעותיות לגופנו: לרדת מהאוטובוס שתיים-שלוש תחנות לפני התחנה, למצוא מקום חניה מרוחק במגרש החנייה וללכת את שאר הדרך, לעלות במדרגות במקום במעלית, לצאת להליכה בהפסקת הצהריים, לשחק עם הילדים בתופסת בפארק או לרכב איתם על אופניים. לבצע שכיבות סמיכה וכפיפות בטן בזמן צפיה בטלוויזיה, או לחילופין פשוט לכבות אותה, לשים מוזיקה ולרקוד.
מטפלים ברפואה האלטרנטיבית אפילו מתייחסים לפעילות גופנית כמשהו שיוצר חיבור של כל החלקים שלנו לכדי שלם. ביטוי למאוויים ולתחושות, שחרור מוחלט וחיבור לשמחת החיים.

מה מתאים לנו?

sport6אפשר לשלב את הפעילות הגופנית גם בהליכה היומיומית, למשל: בדרך לעבודה, מסביב למגורים, בדרך למתנ"ס אם הילדים רשומים בו לחוגים, בפארקים, בדרך לקניות וסידורים. אפשר לגוון מסלולים, לשלב נופים ירוקים, שבילי עפר או דשא וחול-ים. המלצות לקביעת מספר הצעדים ביום:
הליכה לאורח חיים בריא: 10,000 צעדים ביום.
הליכה לשיפור הכושר האירובי: 10,000 צעדים ביום, מתוכם כ- 3,000 צעדים בקצב נמרץ.
הליכה לשמירת משקל: 15,000 – 12,000 צעדים ביום.

על-פי החוקר Hill מאוניברסיטת קולורדו, הוספת 2,000 צעדים מעל הממוצע היומי האישי תסייע גם היא להורדה במשקל בשילוב עם תזונה נאותה.

על מה צריך להקפיד בזמן פעילות גופנית ובעיקר בזמן הליכה?

  • להתחיל בהדרגה, שחרור ומתיחות לסיום.
  • להשתדל להשתמש בנעלים בעלי בולמי זעזועים, ולהתאים את הביגוד למזג האוויר בחוץ.
  • ללכת נגד כיוון התנועה ולהצטייד במחזיר אור בשעות החשיכה.תיק גב ובו הציוד הדרוש לנו לצורך ההליכה.
  • להקפיד על שתיית מים מרובה גם אם איננו מרגישים שחם לנו. (בזמן פעילות גופנית מאבדים הרבה נוזלים).
  • להקפיד על בטיחות וערנות.
  • מומלץ לעשות בדיקות דם ולהתייעץ עם רופא לפני התחלה של פעילות גופנית מסודרת.
  • מומלץ ללכת בין 30 דקות לשעה, כמעט כל יום.
  • מומלץ להפחית בזמן הצפייה בטלוויזיה ומחשב המעודדת עצלנות בקרב ילדים.
  • ובכל זאת אפשר להוסיף ולגוון ובעיקר לאמץ את הפעילות הגופנית כחלק משגרת היום הנוחה והמהנה.
  • כדאי לחשוב מה יכול להיות פשוט וקל יותר להתאים ללו"ז היומי שלך.

פירמידת פעילות לילדים קטן
פירמידת פעילות גופנית מומלצת להורים ולילדים